05 Kwie

Jak jeść, by pozbyć się zbędnych kilogramów po zimie?

Zimą najłatwiej przybiera się na wadze. Nic dziwnego, bo pogoda zwykle nie zachęca do aktywności fizycznej, a przebywanie w domu sprawia, że znacznie częściej sięga się po niezdrowe przekąski. Im bliżej wiosny, tym więcej osób zastanawia się jednak nad tym, w jaki sposób pozbyć się zbędnych kilogramów.

Okazuje się, że oprócz aktywności fizycznej, niebagatelne znaczenie ma odpowiednia dieta. Nie chodzi tutaj jednak o drakońskie ograniczenia w spożywaniu posiłków, ale raczej o rozsądne podejście do tematu żywienia. Warto wiedzieć, że znaczenie ma nie tylko to, co się zjada, ale także sposób i pora spożywanych posiłków. Na co zwracać uwagę, chcąc pozbyć się zbędnych kilogramów?

 

Ciepłe kontra zimne dania

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że w przypadku spalania kalorii znaczenie ma nawet temperatura potraw. "Spożywanie gorących posiłków, zwłaszcza takich, które zawierają dużo tłuszczu, może szkodzić. Wysoka temperatura może podrażniać śluzówkę jamy ustnej, przełyku i żołądka. Osoby odchudzające się, często spożywają posiłki o niskiej temperaturze, ponieważ przez to organizm zmuszony zostaje do ogrzania tego, co właśnie się zjadło. Nie należy jednak zapominać o tym, że ciepły posiłek daje uczucie sytości na dłużej, niż zimny. Jeżeli w diecie będą dominować posiłki zimne, to może to powodować niedosyt i dojadanie. Najrozsądniej jest unikać posiłków bardzo gorących i bardzo zimnych" – przekonuje dietetyk Anna Skowrońska z poradni Dobry Dietetyk w Krakowie.

Różnorodność spożywanych posiłków

Niemała grupa osób decyduje się na stosowanie drakońskich diet, jednocześnie wykluczając ze swojego jadłospisu wiele wartościowych produktów. To poważny błąd, który może zakończyć się kłopotami zdrowotnymi. Nie oznacza to jednak, że należy jeść wszystko, na co ma się ochotę. Przy robieniu codziennych zakupów powinno się kierować się przede wszystkim rozsądkiem, stawiając na pełnowartościowe i zdrowe produkty. "Im bardziej dieta jest różnorodna, tym więcej składników odżywczych, witamin i substancji mineralnych zostanie dostarczonych do organizmu. Należy jeść dużo warzyw i owoców, wypijać 2-3 litry wody dziennie, a do tego dołączyć aktywność fizyczną. Z kolei należy unikać nadmiernej ilości tłuszczu i cholesterolu, żywności przetworzonej, nadmiaru soli, a także zachować umiar w spożywaniu alkoholu" – radzi Anna Skowrońska.

Wątpliwości wokół "diety widelcowej"

Ostatnio modnym sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów jest tak zwana "dieta widelcowa". Polega ona na zjadaniu trzech posiłków dziennie, z czego każdy powinien być przygotowany i zjedzony, tylko i wyłącznie przy pomocy widelca. "Nikt nie jest w stanie zjeść wszystkich produktów tylko z pomocą widelca, a ja zawsze tłumaczę moim pacjentom, że do prawidłowego funkcjonowania, ludzki organizm potrzebuje kilkudziesięciu, różnych składników odżywczych. Ich niedobór może przyczyniać się do wielu schorzeń, pogarszać kondycje, a nawet sprzyjać… nadwadze!" – uświadamia dietetyk Anna Skowrońska.

Śniadanie jako obowiązkowy element

Istnieje wiele teorii na temat śniadania – ma ono duże grono zwolenników, ale wiele osób uważa, że jego spożywanie nie jest konieczne. Okazuje się jednak, że chcąc pozbyć się zbędnych kilogramów, nie można o nim zapominać. "Dzień należy zacząć od śniadania, które jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Dlaczego? Organizm po nocnej głodówce wykazuje największe zapotrzebowanie na składniki odżywcze i energetyczne, dlatego też ten posiłek powinien być najbardziej obfitym daniem w ciągu dnia. Najlepiej jest je spożyć jeszcze przed wyjściem z domu, do około godziny po przebudzeniu. Osoby, które unikają śniadań, zwykle mają problemy z nadwagą, koncentracją, złym samopoczuciem i kontrolą apetytu w ciągu dnia. Regularne jedzenie tego posiłku pozwala zachować prawidłową sylwetkę i jak najbardziej sprzyja pozbywaniu się zbędnych kilogramów" – wyjaśnia dietetyk Anna Skowrońska.

Przerwy między posiłkami tak, byle nie za długie

"Przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny. Jedzenie częstszych i mniejszych posiłków nie obciąża przewodu pokarmowego i sprzyja lepszemu wykorzystaniu składników z pożywienia" – twierdzi dietetyk Anna Skowrońska. Nic więc dziwnego, że jeśli ten czas wydłuża się, to sięgamy po przekąski. Na nieszczęście dla naszej wagi, zwykle są to batoniki albo chipsy, a więc produkty, które można od ręki zakupić w sklepie spożywczym. Warto jednak poświęcić czas i samodzielnie przygotować zdrową przekąskę (zwykłe chipsy można, np. zastąpić takimi z jarmużu), którą będzie można zjeść, gdy dopadnie głód. "Zdecydowanie nie należy jeść rzadziej niż 3 razy dziennie, gdyż długie przerwy miedzy posiłkami trwające powyżej 5-6 godzin powodują ociężałość, zmęczenie, brak koncentracji, osłabienie oraz prowadzą do nadwagi, chorób układu krążenia czy cukrzycy" – ostrzega Anna Skowrońska z poradni Dobry Dietetyk w Krakowie.

Kontrowersje wokół kolacji

Wiele osób decyduje się na "wieczorną głodówkę" i nie je już żadnych posiłków po godzinie 18. O ile zjadanie niezdrowych i tłustych produktów przed spaniem nie jest dobrym pomysłem, o tyle nie należy doprowadzać swojego organizmu do dyskomfortu związanego z poczuciem głodu. "Jedzenie wieczorem będzie sprzyjało pozbywaniu się zbędnych kilogramów, ale tylko wtedy jeżeli nasz ostatni posiłek, czyli kolacja będzie spożywana nie później niż 2-3 godziny przed pójściem spać. Nie powinna być ona ciężkostrawna i obfita. Zdecydowanie w godzinach wieczornych nie powinniśmy sięgać po słodkie czy słone przekąski, kolorowe napoje, jedzenie typu fast food, a także nadmierną ilość owoców" – wyjaśnia Anna Skowrońska.

Zmiany w żywieniu tak, ale nie rewolucyjne

Anna Skowrońska, specjalista do spraw odżywiania, przekonuje, że dieta odchudzająca nie powinna w zbyt dużym stopniu odbiegać od dotychczasowego sposobu żywienia. "Wszelkie zmiany powinny być wprowadzane stopniowo: tak, by nie wywołać w organizmie stanu kryzysowego. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykształcić w sobie nowe prawidłowe nawyki żywieniowe, które pozwolą zachować zdrową i szczupłą sylwetkę na wiele lat" – tłumaczy specjalistka. Oczywiście dotyczy to osób, które dbają o to, by była ona bogata we wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Ci, którzy żywią się głównie foodami-foodami zdecydowanie powinny zmienić styl życia o 180 stopni.

Odpowiednia ilość posiłków

Ci, którzy chcą schudnąć bardzo często, oczywiście niesłusznie, decydują się na ograniczenie liczby spożywanych posiłków. O ile sięganie po przekąski między posiłkami nie jest dobrym pomysłem, o tyle zmniejszanie ilości przyjmowanych pokarmów już nie do końca. "W swojej pracy z pacjentami zawsze podkreślam, że na co dzień powinniśmy starać się jeść 4-5 posiłków dziennie. Zdecydowanie nie należy jeść rzadziej niż 3 razy dziennie! Trzeba też pamiętać, że jedną z najważniejszy zasad prawidłowego odżywiania jest regularne spożywanie posiłków. Dzięki temu jest się w stanie wspomóc metabolizm i odpowiednio rozłożyć energię na cały dzień" – tłumaczy Anna Skowrońska z poradni Dobry Dietetyk w Krakowie. Należy, więc uświadomić sobie, że chcąc schudnąć, nie należy zmniejszać ilości posiłków, a jedynie uzupełnić jadłospis o wartościowe produkty spożywcze.

Diety selektywne – zwykle na nie

Drakońskie diety, na które decyduje się wiele osób walczących ze zbędnymi kilogramami, często przynoszą efekt odwrotny od oczekiwanego. "Praktycznie codziennie można usłyszeć informacje o jakiejś nowej diecie, która w bardzo szybki sposób pozwoli nam pozbyć się niechcianych kilogramów. Niestety diety 'cud' nie gwarantują długotrwałego sukcesu, większość z nich tylko pogarsza problem, ciało traci na atrakcyjności, a waga bardzo szybko powraca z nawiązką. Dlatego też dieta powinna być odpowiednio zaplanowana zarówno pod kątem odżywczym, jak i kalorycznym" – tłumaczy dietetyk Anna Skowrońska. Oprócz tego trzeba mieć na uwadze fakt, że diety eliminacyjne przyczyniają się do wyniszczania organizmu.

Ekspert: mgr inż. Anna Skowrońska

Autor: Tomasz Grabowski

Źródło: http://kobieta.onet.pl/zdrowie/profilaktyka/dieta/jak-jesc-by-pozbyc-sie-zbednych-kilogramow-po-zimie/eh73nl8

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ