Moje porady

Dna moczanowa. Czego unikać w diecie?

Dna moczanowa. Czego unikać w diecie?

Zasadniczym jej celem jest wyeliminowanie produktów bogatopurynowych podwyższających poziom kwasu moczowego. Występują one w podrobach, roślinach strączkowych, tłustych rybach, w kawie, czekoladzie, mocnej herbacie i kakao. Nie zaleca się zup i sosów na wywarach kostnych, grzybowych, potraw smażonych i pieczonych. Ograniczyć należy również spożywanie dużej ilości owoców i najlepiej wybierać wiśnie, jagody czy ananasa. Warto pić co najmniej 5-6 szklanek wody dziennie, aby pobudzić wydalanie kwasu moczowego. W trakcie leczenia tej choroby nie należy zażywać aspiryny!

Dlaczego należy unikać jogurtów owocowych?

Dlaczego należy unikać jogurtów owocowych?

Jogurty owocowe zawierają mnóstwo cukru, syropu glukozowo-fruktozowego, barwników, sztucznych dodatków i niestety wbrew temu co pokazują reklamy niewielką ilość owoców. Szczególnie szkodliwe są jogurty i serki dla dzieci oraz płatki śniadaniowe, które są aż zlepione od cukru. Jest to mieszanka najbardziej śmieciowych produktów żywnościowych. Nie dajmy się nabrać również na produkty typu „light”. W produktach tych kryje się pewien podstęp. Jeżeli ogranicza się w nich tłuszcz, to trzeba go czymś zastąpić. Zwykle zawierają one duże ilości cukru, szczególnie fruktozy, która jeszcze bardziej napędza tycie. Celem takich produktów nie jest wartość odżywcza tylko smak.

Czym kierować się przy wyborze pieczywa?

Czym kierować się przy wyborze pieczywa?

Wybierając chleb czytajmy zawsze etykiety. Im dłuższy jest skład tym gorszej jakości jest pieczywo. Dobry chleb w składzie powinien zawierać tylko wodę, mąkę, zakwas i sól, a także być ciężki i mokry w środku. A tym czasem producenci aby przedłużyć trwałość, podnieść walory smakowe oraz poprawić wygląd pieczywa dodają ulepszacze, spulchniacze, przyśpieszacze, polepszacze, konserwanty i barwniki. Bardzo często dodawane do pieczywa są też środki przeciwpleśniowe, które mogą wywoływać różnego rodzaju reakcje skórne i alergiczne. Unikajmy również jasnego pieczywa, którego głównym składnikiem jest oczyszczona mąka pszenna, która nie ma nic cennego poza szybko przyswajalnymi węglowodanami napędzającymi tycie. Pieczywo pszenne zawiera śladowe ilości błonnika, witamin i minerałów.

Czy można pić wodę gazowaną?

Czy można pić wodę gazowaną?

Zarówno woda gazowana jak i niegazowana jest dobra do picia, jednak nie każdy może wypijać wodę gazowaną. Przeciwwskazaniem do jej picia są m.in.wrzody żołądka, choroby gardła, nadkwasota, wzdęcia lub inne problemy związane z układem trawiennym. Woda gazowana sama w sobie ma wiele zalet: lepiej smakuje, orzeźwia, gasi pragnienie oraz skuteczniej oczyszcza przewód pokarmowy i moczowy z bakterii i toksyn. Ze względu na obecność dwutlenku węgla, który obniża pH wody, jest bardziej trwała i bezpieczna mikrobiologicznie.

Dlaczego należy unikać słodkich napojów?

Dlaczego należy unikać słodkich napojów?

Szklanka słodkiego napoju czy soku owocowego, zawiera około 5-6 łyżeczek cukru. Jeżeli do tego słodzimy również inne napoje jak kawę czy herbatę to ilość łyżeczek cukru może dochodzić do nawet kilkudziesięciu w ciągu dnia! Taka sytuacja powoduje bardzo szybkie gromadzenie się tkanki tłuszczowej. Pamiętajmy, że soki owocowe, które nie zawierają dodatkowo sacharozy przez co zwykle reklamowane są jako „bez dodatku cukru” posiadają dużą ilość cukru owocowego, co również sprzyja magazynowaniu tłuszczu.

Czy kobieta w ciąży może pić kawę?

Czy kobieta w ciąży może pić kawę?

Kobieta w ciąży nie powinna wypijać więcej niż 1-2 filiżanki słabej kawy dziennie, a także unikać spożywania dużej ilości herbaty. Należy pamiętać że kofeina znajduje się nie tylko w kawie, ale także w herbacie, napojach typu cola, czy w czekoladzie. Nadmierne picie kawy może skutkować zbyt niską masą urodzeniową dziecka, zwiększa ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu, negatywnie wpływa na układ oddechowy dziecka. Kofeina zaburza metabolizm wapnia w organizmie matki i dziecka.

POKAŻ